انتخابات

با توجه به تاکید کشورها بر آتش‌بس و مطالبه افکار عمومی ا برای پایان دادن به کشتار انسان‌های بیگناه در غزه، رژیم صهیونیستی به نظر چاره ای جز پذیرش آتش بس آن هم با شرایط مد نظر مقاومت را ندارد.

چرخش ۱۸۰ درجه ای نتانیاهو چه معنایی دارد؟/ احتمال اجرای توافق آتش بس ۵ روزه میان حماس و رژیم صهیونیستی

بعد گذشت چهل و شش روز از قتل و عامی گسترده ای که ماشین کشتار محور غربی – عبری در باریکه غزه به راه انداخته، بالاخره روز گذشته زمزمه های جدی در مورد احتمال برقراری آتش بس موقت میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به گوش رسید. گمانه زنی های جدید در حالی بود که طی یکی دو هفته اخیر مدام اخباری از احتمال برقراری آتش بس منتشر می شد که به دلایل مختلف در دقیقه نود منتفی می شد.

با این حال ظاهرا در مقطع کنونی خوش بینی ها در این مورد افزایش یافته است. در این راستا صبح روز گذشته رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)،‌ در اظهاراتی از جریان داشتن مذاکراتی برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد. «اسماعیل هنیه» در بیانیه‌ای کوتاه که کانال تلگرامی حماس آن را منتشر کرد، گفت: «جنبش [حماس] پاسخ خود را به برادران در قطر و میانجیگران تحویل داده است و ما به توافق آتش‌بس نزدیک می‌شویم».

دوحه: به نزدیک‌ترین نقطه آتش‌بس رسیده‌ایم

همزمان سخنگوی وزارت خارجه قطر، بعدازظهر دیروز، در کنفرانسی مطبوعاتی از نزدیک بودن اعلام آتش‌بس در نوار غزه خبر داد. ماجد الانصاری در این باره گفت: «میانجیگری قطر به مرحله نهایی و نزدیک‌ترین نقطه برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس رسیده است». وی ادامه داد: «ما درباره دستیابی به آتش‌بسی که منجر به توقف تبادل آتش‌بس در غزه شود، خوشبین هستیم. در حال حاضر به توافق نهایی آتش‌بس نرسیده‌ایم؛ اما در صورت دستیابی به آن، جزئیات را اعلام خواهیم کرد».

در پی آن شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک دیپلمات آگاه و یک منبع نزدیک به موضوع گزارش داد که قطر امیدوار است توافقی را برای آزادی گروگان‌های غیرنظامی که توسط حماس در عملیات طوفان الاقصی به اسارت گرفته شده بودند را در ازای توقف درگیری ها اعلام کند.

جزئیات توافق احتمالی آتش بس

در بیانیه اخیر اسمائیل هنیه به جزئیات بیشتری درباره توافق حاصل شده و اینکه آیا آتش‌بس موقت یا بلندمدت خواهد بود اشاره‌ای نشده است. با این حال طرح کلی توافق مذکور که تاکنون در رسانه ها منتشر شده به این شکل است: آزادی ۵۰ زن و کودک صهیونیست، آتش بس به مدت ۵ روز، آزادی تا ۱۰۰ زندانی امنیتی زن و کودک از زندانهای رژیم که عضو حماس نباشند، ورود [محدود] گازوئیل به غزه و افزایش کمکهای بشردوستانه.

در این زمینه روزنامه الاخبار به نقل از منابع مقاومت درباره برخی از جزئیات توافق آتش‌بس گزارش داد، آنچه پیشنهاد شده، برقراری یک آتش‌بس ۵ روزه است که طی آن همه عملیات‌های نظامی در سراسر غزه، چه بمباران‌ها و چه حملات زمینی متوقف می‌شود. همچنین برای آزادی ۵۰ اسیر غیرنظامی اسرائیلی نیز توافق شده که شامل کودکان و زنان سالخورده و شاید برخی از مردان سالمند و بیمار به اضافه دو تابعیتی‌های روس، ترک، آسیایی، آمریکایی و اروپایی باشند.

به گفته این منابع، طبق توافق احتمالی مذکور، هر روز ۱۰ اسیر غیرنظامی اسرائیلی در ازای آزادی ۳۰ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد می‌شوند. درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نیز طبق اطلاعاتی که الاخبار در اختیار دارد، روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد غزه شده و در جنوب و شمال این منطقه توزیع می‌گردد و این کمک‌ها علاوه بر غذا شامل تجهیزات پزشکی و سوخت نیز هستند. همچنین رژیم صهیونیستی با رسیدن سوخت به شمال غزه جهت استفاده در بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها و چاه‌های آب موافقت کرده است.

اما در سطح میدانی، قرار شده که رژیم صهیونیستی نیروهای خود را که در جاده صلاح الدین غزه مستقر هستند بیرون بکشد و حق نزدیک شدن به مردمی که در این منطقه تردد می‌کنند را ندارد. همچنین نیروهای ارتش اسرائیل مواضع نظامی خود را در طول خیابان صلاح‌الدین ترک می‌کنند؛ به ویژه در حد فاصل بین جنوب و شمال.

اسرائیل در تدارک آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی

عقب نشینی صهیونیستت و نشستن پشت میز مذاکره در حالی است که بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه مدعی شد تا زمان آزادی تمام اسرا و مطمئن شدن از نبود تهدید از طرف نوار غزه آتش بسی در کار نبوده و آنها به حملات ادامه خواهند داد. با یان حال رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که اسرائیل درحال آماده‌سازی برای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی است تا آنها را با اتوبوس به نوار غزه بفرستد! به گزارش المیادین و به نقل از رسانه‌های عبری، این اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند زن و کودک هستند.

این یعنی به رغم ادعا و لفاظی های جنگ محور نخست وزیر صهیونیست، او که به لحاظ نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی تحت فشار قرار دارد، حاضر به نشست پشت میز مذاکره و امتیاز دادن به مقاومت است. در این راستا دیروز ماجد الانصاری یکی از معاونان اسماعیل هنیه، با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: هر توافقی که به دست آید، ضرورتاً بر اساس شرایط مقاومت خواهد بود و ما اهمیتی به مطالب منتشر شده در این خصوص نمی‌دهیم و برادرانمان در قطر و مصر جزئیات توافق را اعلام خواهند کرد. او خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی و به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم طی مدت گذشته کارشکنی‌هایی را در روند رسیدن به آتش‌بس انجام می‌داد، اما مقاومت به صورت یکپارچه و متحد در عرصه میدانی و سیاسی حضور دارد و توافق آتش‌بس نیز شامل تمامی گروه‌های مقاومت می‌شود. وی ادامه داد که اسرائیلی‌ها به دنبال مذاکره در سایه ادامه تجاوز برای شکستن اراده مقاومت بودند که این موضوع هرگز اتفاق نخواهد افتاد. با افزایش زمزمه ها در مورد احتمال توافق آتش بس، پیشتر «زاهر جبارین» مسئول دفتر شهدا، اسرا و جانبازان حماس، نیز با انتشار بیانیه ای در وبگاه رسمی حماس تاکید کرد: حماس یک چارچوب کلی برای اجرای هرگونه توافق مشخص کرده و شرط حماس برای تکمیل آتش‌بس اجرای کامل مفاد این چارچوب است.

اسرائیل چاره‌ای جز آتش‌بس ندارد

اظهارت مذکور موید برآورده شدن اهداف مقاومت در هرگونه مذاکره با صهیونیست ها می باشد. اسرائیل طی هفته‌های گذشته هزاران زن و کودک و غیر نظامی را با بمباران‌های ویرانگر در غزه به خاک و خون کشیده، و این در حالی است که فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی و خانواده‌های گروگان‌ها عرصه را بر سران رژیم غاصب صهیونیستی تنگ کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به تاکید کشورهای بر آتش‌بس و مطالبه افکار عمومی از سازمان‌های بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار انسان‌های بیگناه در غزه، رژیم صهیونیستی به نظر چاره ای جز پذیرش آتش بس آن هم با شرایط مد نظر مقاومت را ندارد.

در این راستا باید گفت حملاتی که تاکنون به غزه شده بسیار سنگین بوده و منجر به کشتار هزاران زن و کودک گردیده است ضمن اینکه این حملات دستاوردی برای اسرائیل نداشته و وضعیت گروگان‌ها و نفرت افکار عمومی نسبت به جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های اسرائیل در غزه روز به روز افزایش می‌یابد. با اینکه اسرائیل تمام توان نظامی خود را به میدان آورده و از حمایت‌های غرب نیز برخوردار است و جنگ خیابانی و جنگ زیرزمینی شروع شده و ادامه دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که علی‌رغم تشدید حملات از سوی اسرائیل به حماس آسیبی نرسیده ولی اسرائیل از جهات مختلف آسیب دیده است. صهیونیست ها چه از نظر ادوات و نفرات به شدت آسیب دیده است بنابراین نمی‌تواند همچنان به این وضعیت ادامه دهد و این واقعیت است که انها را به سوی مذاکره کشانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.